Нови пазар вече има Генерален план за движение
Генералният план за организация на движението в Нови пазар вече е факт. Изготвянето му беше възложено през март миналата година, последваха представяне на проекта и обществено обсъждане, след това беше подготвен и окончателният вариант на документа, който одобрен от Общинския съвет. С решението на съветниците се възлага на кмета на общината Георги Георгиев за предприеме необходимите действия за поетапното изпълнение на плана и за контрол върху реализацията на заложените мерки.
Една от основните препоръки в Генералния план е да се разшири обхватът на улиците, по които да се въведе еднопосочно движение. Предлага се това да се случи по улиците „Пролет“, „Ивайло“, „Лютиброд“, „Голо бърдо“, „Йоан Екзарх“, „Юрий Венелин“, както и по участъци от улиците „Д-р Петър Берон“, „Македония“, „Мизия“, „Чаталджа“, „Шейново“, „Ангел Кънчев“, „Марица“, „Дунав“, „3 март“, „Добруджа“ и „Хаджи Димитър“.
Представени са предложения за над 10 улици, по които да се въведе забрана за паркиране и престой. За някои отсечки, където и в момента спирането не е позволено, се препоръчва това да важи и в обратната посока, за да може по този начин да се обособят цели участъци, за които важат рестрикции и в двете посоки.
Според Генералния план в Нови пазар трябва да се изградят автобусни спирки. Такива към момента няма, тъй като в града не се движи обществен транспорт. Пускат се автобуси само за Задушница, като шофьорите спират на необособени, но познати за гражданите места. Предложението е именно там да се направят спирки или заслони.
В документа се отчита, че Нови пазар разполага с добра тротоарна мрежа, която обхваща 80% от улиците, като 2/3 от тротоарите са в добро състояние. Препоръчва се останалите също да бъдат приведени в по-добър вид, както и да се изградят тротоари по улици, по които място за движение на пешеходци има само в едната посока.
Генералният план предвижда осветяване на пешеходните пътеки, които са разположени на конфликтни точки, като две от тях – на улица „Цар Освободител“ и в началото на улица „Цар Петър“ – се препоръчва да бъдат повдигнати.
Според експертите, изготвили документа, е задължително намаляването на максималната скорост на движение по някои участъци от уличната мрежа, особено в района на училища и детски заведения, както и монтирането на допълнителни знаци. Нужно е поставянето и на изкуствени неравности на места, където въведените ограничения на скоростта не се спазват.
В Нови пазар не е отчетено засилено велосипедно движение, затова в Генералния план не се предлага изграждането на велоалеи или велотрасета. Това означава, че движението на колоездачите ще следва да продължи да се осъществява според сега действащите наредби – по уличните плата. В пешеходните части има забрана за движение на велосипедисти, изключение се прави само за децата до 7 години, които трябва да са с придружител.
Няма данни колко са пътнотранспортните произшествия с велосипедисти през последните години в Нови пазар, нито колко жители притежават велосипед. Статистика обаче има за леките коли – те към края на 2023 година са 5251, което означава 524 автомобила на 1000 души – това е над средните данни за страната, които са 441 возила на 1000 души население.