Лишаване от свобода за 3 години, отложено с 5-годишен изпитателен срок, за катастрофа в Шумен

Решението на Апелативен съд – Варна подлежи на обжалване пред ВКС.
Лишаване от свобода за 3 години, отложено с 5-годишен изпитателен срок, за катастрофа в Шумен
Източник: Апелативен съд – Варна

Варненският апелативен съд измени наказанието, определено от Шуменския окръжен съд по дело за пътно-транспортно произшествие в Шумен. Втората инстанция определи лишаване от свобода за 3 години, чието изпълнение отложи с 5-годишен изпитателен срок, спрямо Жечко К. 

С атакувания съдебен акт подсъдимият е бил осъден на 3 години и 4 месеца лишаване от свобода. Той е бил признат за виновен в това, че на 28.09.2022г. вечерта при управление на лек автомобил „Волво“ по бул. „Симеон Велики“ в района на кръстовище с кръгово движение нарушил правилата за движение, предизвикал катастрофа и по непредпазливост причинил смъртта на Светомира С. и средна телесна повреда на спътничката й. 18-годишният тогава шофьор превишил скоростта, като вместо с позволените 50км/ч се движел със 103,7 км/ч и не спазил задължението си да пропусне превозно средство, движещо се по път с предимство. Водачът е бил лишен от Окръжния съд от право да управлява МПС за 5 г. и 4 мес.

 Припомняме, че въззивното дело бе образувано въз основа на жалби от подсъдимия и частните обвинители – семейството на загиналата жена и пострадалата. Производството пред първата инстанция е било проведено по реда на съкратеното съдебно следствие, след като деецът е признал фактите в обвинителния акт. Въззивната инстанция прецени, че в разрез със закона Шуменският окръжен съд е приел за установени факти, които не са описани в обвинителния акт и за които не e събрал лично и непосредствено каквито и да било доказателства. Първостепенният съд е приел, че от кръстовището подсъдимият започнал да увеличава скоростта на автомобила, а в същото време сменял песни на мобилния си телефон, намиращ се в поставка до скоростния лост. В обвинителния акт подобни констатации липсват, както няма и признание на подсъдимия за приписваното му поведение. 

Община Шумен обяви търгове за продажба на поземлени имоти

 Въззивната инстанция обърна внимание на представения в производството доклад на Държавна агенция Безопасност на движението по пътищата. Според документа, кръговото кръстовище на бул. „Симеон Велики“ не е проектирано и изградено съгласно нормативните изисквания, не осигурява безопасното и безпроблемно преминаване и създава допълнителни конфликтни точки между участниците в движението и предпоставки за ПТП. Проверяващите са установили, че кръстовището не се разпознава от водачите като кръгово кръстовище и то не изпълнява функциите на такова. Почти всяко ППС, движещо се по бул. „Симеон Велики“, не променя траекторията си, влизайки в кръговото кръстовище, а преминава направо през него. Горното даде основание на въззивния съд да приеме, че принос за настъпване на инцидента има и въведената организация на движението. Това обаче не изключва изпълнение на задълженията от страна на подсъдимия: да избере скоростта на движение и да предостави предимство.

По отношение на наказанието въззивната инстанция намери отмереното от Окръжния съд „лишаване от свобода” за несправедливо завишено. Горестоящият съд не е съгласен с извода на Шуменския съд, че личността на Жечко К. е със сравнително висока степен на обществена опасност. Към момента на деянието подсъдимият е бил 18-годишен юноша, ПТП-то е причинено 4 месеца след навършване на пълнолетие. Бил е ученик в 12 клас, с много добри характеристики. Видно от заключението на съдебнопсихиатричната и психологична експертиза, преди инцидента е бил здрава, хармонична личност с отлична социална адаптация. След катастрофата при него се е отключило психично разстройство. 

Подменят холограмните стикери на таксиметровите автомобили

За разлика от първата инстанция, въззивният съдебен състав счита, че наказанието на Жечко К. трябва да бъде индивидуализирано при превес на смекчаващите отговорността му обстоятелства: млада възраст, студент, добри характеристични данни, чисто съдебно минало, критично отношение към стореното, демонстрирано искрено съжаление и съчувствие към пострадалите, съдействие на органите на досъдебното производство.

Като отегчаващи вината обстоятелства настоящият състав открои значителното превишаване на скоростта на управление на автомобил в градски условия – над 100 км/ч при разрешени 50 км/ч., както и допуснато предходно нарушение на ЗДвП, за което е бил санкциониран по административен ред. Апелативният съд смята за справедливо да намали срока на наказанието „лишаване от свобода“ на 4 години и 6 месеца, което намалено с 1/3 предвид съкратеното съдебно следствие, означава 3 години. 

Тази корекция задължава въззивната инстанция да обсъди искането на защитата за приложението на института на условното осъждане. И трите законови предпоставки за него са налице: наложеното наказание да е за срок до 3 години, лицето да не е осъждано ефективно, целите на наказанието да се постигнат с условно осъждане. Касае се за „личност, не просто интегрирана в нашето общество, но и притежаваща значителен ресурс за положително развитие. Затова и поставянето на подобна личност в изолация от семейство, учебна среда и обществен живот не би допринесла за благото на когото и да било“, пише в решението на Апелативен съд - Варна. 

Над 17 000 са платените, но невръчени електронни фишове само за месец

Наказателната репресия не се осъществява самоцелно. Тя трябва да въздейства върху личността на дееца. „Принудителното изолиране на личност като подсъдимия от нормалната му семейна, трудова и социална среда не е нито необходимо, нито оправдано, тъй като не би допринесло с нищо за поправянето и превъзпитаването му“, мотивира се в решението си втората инстанция. Условното осъждане също има предупредително и възпиращо въздействие, тъй като наказанието може да бъде приведено в изпълнение при противоправно поведение на подсъдимия. Тази угроза в продължение на 5 години е достатъчен стимул за него да се придържа към законосъобразен начин на живот.

За успешното обезпечаване на обществения интерес и осигуряване на безопасността на движение по пътищата съществено допринася и лишаването на подсъдимия от възможност да правоуправлява към максимално допустимия от закона срок от 5 години и 4 месеца. Така Жечко К. няма да представлява опасност за другите участници в движението. Въззивният съд приспадна времето, в което той е бил лишен от право да шофира по административен ред. Свидетелството за правоуправление му е било временно отнето след катастрофата, на 29.09.2022 г. 

Решението на Апелативен съд – Варна подлежи на обжалване пред ВКС.

lazartodorov.bg banner image