Трети опит за разширяване на синята зона
Докладната записка за разширяването на зоната за кратковременно платено паркиране в Шумен влиза за трети път в Общинския съвет. Точката предстои да бъде разгледана на заседанието на 30 октомври.
За първи път съветниците подкрепиха предложението на администрацията за по-голям обхват на синята зона през юни. Тогава от кметския екип предложиха включване на 34 обекта към зоната. Ден преди самото заседание съветникът Данаил Данчев от „Кауза Шумен“ внесе допълнение, с което настоя обхватът да е още по-голям – да включва общо над 60 нови места и така на практика целият широк център на града да стане платена зона. За пръв път беше добавено и локално платено паркиране – за хора, които живеят в обхвата на синята зона. Те имат право да си закупят годишен абонамент за един или два автомобила, който обаче не гарантира паркомясто, а само дава право за спиране и престой в определени райони.
Предложението беше подкрепено в зала, но след това беше върнато за ново разглеждане от областния управител с основния мотив, че въпросът интересува много граждани, но решението е взето, без да бъде подложено на обществено обсъждане и без хората да са запознати с гласуваните промени.
Новото разглеждане трябваше да бъде през юли, но докладната беше оттеглена от кмета проф. Христо Христов, който се ангажира до края на октомври да бъде изготвена нова наредба за организация на движението, по която мнение да могат да дадат и жителите на общината. Още през август текстовете бяха публикувани в сайта на Община Шумен за едномесечно обсъждане, като предложеният обхват на платеното паркиране беше във вида, приет през юни.
През септември докладната отново влезе в дневния ред на Общинския съвет, като заместник-кметът Николай Колев увери, че всички постъпили мнения и предложения са разгледани и анализирани, а онези от тях, които са счетени за работещи, са включени в проектонаредбата.
Този път обаче до гласуване изобщо не се стигна. На септемврийското заседание съветникът Владимир Йолов изрази недоволство от факта, че в Наредбата не са включени текстовете, свързани с останалите участници в движението като пешеходци, велосипедисти и водачи на индивидуални електрически средства. „Не може да приемаме изцяло нова наредба, в която тези участници в движението са изключени, още повече че през лятото приехме нови изисквания към водачите на тротинетки“, мотивира се той.
Съветниците се обединиха около мнението, че е необходимо новата наредба да включва всички участници в движението, и отложиха разглеждането на докладната за следващото си заседание.
Сега, през октомври, предстои въпросът отново да бъде разгледан и гласуван, като той влиза като точка 8 в дневния ред. Ако предложението на администрацията бъде прието, то ще влезе в сила от 1 януари, но не наведнъж, а поетапно. В т. нар. синя зона улици и паркинги ще се добавят на етапи, след като бъдат разчертани паркоместата и бъдат поставени необходимите знаци.