Полицията за тротинетките: Нужни са не забрани, а инфраструктура
Засилен контрол на водачите на тротинетки и велосипеди започват от Областната дирекция на МВР – Шумен. Повод за това са зачестилите инциденти в страната през последните седмици. В Шумен ще бъдат сформирани съвместни екипи със служители по Наредба 1, които ще извършват проверки и в почивните дни, и в по-натоварените часове, каза началникът на „Пътна полиция“ главен инспектор Веселин Георгиев. Той обаче допълни, че глобяването не решава проблема.
Георгиев припомни, че по закон не се изисква правоспособност от водачите на електрически превозни средства, затова и голяма част от тях не познават правилата за движение и не знаят как да се движат правилно и безопасно по пътното платно.
Главен инспектор Веселин Георгиев припомни, че по закон тротинетките се приравнявят към велосипедите, като и двата вида превозни средства нямат право да се движат по тротоари и пешеходни зони. „Законът ги задължава да се движат най-вдясно на пътното платно, а според мен това далеч не е най-безопасно – там има автомобили, включително паркирани, и един човек, който може би не познава правилата за движение, създава рискове и за себе си, и за останалите участници в движението“, коментира Георгиев. Затова той изрази мнение, че е по-важно да се мисли в посока не къде не могат, а къде могат да се управляват тротинетки. Трябва да се изграждат велоалеи, а там, където има такива, да се мисли за свързаност между тях“, допълни той.
По закон децата до 14-годишна възраст изобщо нямат право да управляват тротинетка, напомни началникът на „Пътна полиция“. Това правило обаче често се нарушава, както става ясно от последните инциденти на различни места в страната. Не се знае и не се спазва и друго основно правило – на пешеходна пътека велосипедът и тротинетката да се бутат, а не да се карат.
„Според мен в закона мерките са добре описани“, каза още главен инспектор Веселин Георгиев и напомни , че когато нарушителят е непълнолетен, административната отговорност се носи от родителите.
По-лошото е, че абсолютно винаги, когато има пътен инцидент с участието на велосипед или тротинетка, има пострадали, подчерта още той. В част от случаите полицията не е викана на мястото на произшествието. Затова и статистиката е непълна и не отразява пълната картина – а според числата в Шумен през миналата година са станали две ПТП с участието на водачи на тротинетка, до този момент на 2025-а има един случай.
Главен инспектор Веселин Георгиев каза, че към момента не е запознат в детайли с предложенията на общински съветници от Шумен за промени в общинската наредба за организация на пешеходното и автомобилното движение, които засягат и тротинетките.
Правилата за управление на индивидуални електрически превозни средства са регламентирани в Закона за движение по пътищата и са в сила от 7 юли 2020 г. Ето какво гласят те:
Чл. 80а. (Нов - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) (1) Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:
1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;
2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;
4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;
5. да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.
(2) На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:
1. да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура;
2. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 „Забранено е влизането на велосипеди“;
3. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;
4. да развива скорост, по-висока от 25 км/ч;
5. да превозва други лица;
6. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
7. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
8. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
9. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
10. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
11. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.
(3) Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е:
1. шестнадесет години – по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 км/ч;
2. четиринадесет години – само по велосипедни алеи.
(4) С наредба на общинския съвет се определят:
1. по-ниски максимално допустими скорости от определените в ал. 2, т. 4;
2. редът за определяне на задължителните зони за паркиране на индивидуални електрически превозни средства, включително и максимално допустимия брой, както и условията и реда за тяхното предоставяне и ползване.