Омбудсманът настоя за компенсации заради мътната вода
Институцията на омбудсмана изпрати писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов и до министъра на труда и социалната политика Борислав Гуцанов заради множеството жалби на граждани от Шумен срещу негодната за пиене вода.
В писмото се настоява за инициирате на среща с представителите на местното ВиК и на Комисията за енергийно и водно регулиране, на която да се обсъдят възможности за подпомагане на домакинствата, които са принудени да търпят ограничения при ползване на водата и същевременно заплащат едни от най-високите цени в страната.
Идеята е хората да бъдат подпомогнати с изплащане на компенсации или водни помощи, с по-ниски цени на водоснабдителна услуга, включително с промени в Общите условия относно отговорността на ВиК операторите, които да гарантират защита правата и интересите на потребителите при предоставяне на негодна питейна вода.
„Според жалбоподатели за едно четиричленно домакинство ежедневно са необходими около 10 литра вода за пиене и готвене. Средно цената на една 10 литрова туба за вода е 4 лева и за месеца разходите им за бутилирана вода са около 120 лева. Като се добави към тази сума и фактурираният месечен разход от ВиК оператора около 60 лева, всяко домакинство от града заплаща над 180 лева за питейна вода, което смятат за недопустимо. Това значително натоварва бюджетите на домакинствата с непредвидени разходи за доставка на вода, и най-вече на социално слабите, уязвимите потребители, хора с увреждания, пенсионерите“, пише главният секретар на институцията на омбудсмана д-р Айсун Авджиев.
В жалбите си хората заявяват също, че водата не може да се ползва и за битови нужди, защото запушва канали, амортизира вътрешните водопроводни инсталации и домакинските уреди.
В отговор на запитване до управителя на ВиК – Шумен, изпратено от институцията на омбудсмана, е получен отговор, че в одобрените от КЕВР Общи условия не се съдържа механизъм, по който да могат да се формират компенсации за потребителите.
„Съгласно чл. 41, ал. 6 от Наредба № 4/2004 г. за условията и реда за присъединяване и за ползване на ВиК системи, ВиК операторът съвместно с общинската администрация имат задължение да осигуряват питейна вода за населението само когато е налице пълно спиране или значително е намаляла, но не и когато е негодна за консумация“, заявява Айсун Авджиев и допълва, че по Закона за социалното подпомагане (чл. 2, ал. 3) хората имат право на помощ в размера на месечния минимум вода.
Цялото становище на институтуцията на омбудсмана на България и изпратеното до митистрите писмо може да видите тук.